رعایت رسم الخط فارسی در نگارش مقاله

رعایت رسم الخط فارسی در نگارش مقاله

یکی دیگر از نکات ضروری در نگارش هر اثر علمی (مقاله یا کتاب یا پایان نامه) بایستی مدنظر پژوهشگران قرار گیرد، رعایت رسم الخط فارسی، مطابق با شیوه نامه می باشد. هر اثر مکتوب علمی، قبل از ارزیابی، نیازمند اصلاحات نگارشی و ویرایشی، خصوصاً در به­‌کارگیری علائم سجاوندی است و لازم است که نویسندۀ محترم بر اساس جزوۀ «دستور خط فارسی» فرهنگستان زبان فارسی مقاله را مورد بازنگری قرار دهد. در این بخش، مورادی از شیوه نامه نگارش خط فارسی را، که تقریبا در همه مجلات، پایان نامه ها مشترک و پر کاربرد بوده، در قالب چند نکته، به صورت ساده، ارائه می گردد:

– در متن اثر، از گیومۀ فارسی«» استفاده شود، نه گیومۀ غیر فارسی””.

– قبل از پرانتز و گیومه­‌، بین کلمۀ قبل و بعد بیرون از پرانتز و گیومه، یکSpace یا فاصله، گذاشته شود. بایستی دقت شود پرانتز و گیومه‌­ به کلمات یا شماره‌های درون آنها چسبیده باشند؛ مثال: این مقاله در همایش«نهج البلاغه و زبان شناسی» چاپ شده‌ است.

– کاما، نقطه، دونقطه، نقطه ویرگول به کلمات پیش از خود چسبیده‌ باشد و به واسطۀ یک Space یا فاصله از کلمات بعدی فاصله داشته باشد.

– کلیۀ منابع درون متن، داخل پرانتز قرار داده شود و به صورت (مؤلف،سال: صفحه) آورده شوند.

– متن خالی از اشتباهات تایپی و املایی باشد.

 –  «نیم­‌فاصله» * در تمام موارد لازم رعایت شود؛ مثال:

افعال استمراری: «می‌رود» به جای «می رود»، کلمات مرکب مانند «باستان‌شناسی» به جای «باستان شناسی»، «کریم‌­خان» به جای «کریم خان»، «طبقه­‌بندی» به جای «طبقه­ بندی»، ی نکره/ وحدت مانند «جامه‌­ای» به جای « جامه ای» … نوشته شود.

– «ها»ی جمع، پسوند فعل‌ها، و کلمه‌هایی که از دو یا چند جزء تشکیل شده‌اند، با استفاده از نیم­‌فاصله به صورت جدا نوشته‌­شوند.

* توضیحی در خصوص نیم فاصله: نيم فاصله، فاصله کوتاهيست ميان اجزاي يک کلمه مرکب که متمايز از فاصله کامل ميان ساير کلمات از يکديگرست. نحوه زدن نیم فاصله در مطالب قبلی، آموزش داده شده است جهت مطالعه آن، روی عنوان زیر کلیک فرمایید.

ترفند تایپ نیم فاصله

 

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.