ساختار گفت ‌وگوهای داستانی قرآن | معرفی کتاب

ساختار گفت ‌وگوهای داستانی قرآن | معرفی کتاب

آیا می‌توان گفت‌وگوهای موجود در متن قصص قرآن، را گفت‌وگوهای داستانی محسوب کرد؟ آیا این گفت و گوها از مولفه‌های گفت‌وگوهای داستانی برخوردارند؟ آیا  داستانهای قرآنی بنابر چارچوب نظری علم روایت شناسی و علوم مرتبط با مطالعات داستانی قابل تحلیل است؟

در نگارش این کتاب، در کنار مباحث نظری مطروح، با بهره گیری از تجربیات فیلم‌سازی، فیلم‌نامه‌نویسی و آثار فاخر ادبی جهان، تلاش شده است تا این موارد در متن آیینی قرآنی به‌کار گرفته شود؛ لذا سامان‌ دهی فصول بر این اساس: نخست بیان روایت و علم روایت شناسی، ساختار و ساختارگرایی و پس‌ از آن بیان سیر تاریخی نظریات گفت‌وگو در نگاه متفکران اسلامی و غربی بوده که در غرب با ارسطو و در شرق با جاحظ شروع‌ شده است.  در ادامه به بیان ویژگی‌ها و تفاوت‌های گفت‌وگوهای عرفی و هنری با تأکید بر واقعی بودن گفت‌وگوهای قرآنی پرداخته‌شده است.

کتاب حاضر، با عنوان ساختار گفت ‌وگوهای داستانی قرآن کریم (قرآن و هنر)، توسط دکتر بشیر سلیمی (دکتری قرآن و حدیث – مدرس دانشگاه) در شورای پژوهشی «متبا» و دانشکده اصول الدین قم، بررسی و در 255 صفحه، سال 1397 به چاپ رسید.

درخواست بررسی آثار اساتید فرهیخته در شورای پژوهشی «متبا» تنها به صورت الکترونیکی، قابلیت ارائه و پیگیری دارد؛ بدین صورت که با کلیک روی ایمیل ذیل یا کپی آن، اثر مورد نظر خود را، ایمیل کنند. بعد از دریافت اعلام وصول اثر توسط نویسنده مسئول، پالایش ابندایی توسط کارشناسان موسسه منطبق بر اولویت های پژوهشی، آغاز و به منظور طرح در شورای پژوهشی «متبا»، آماده سازی می شود.

ایمیل جهت ارسال و پیگیری آثار:

conf@ierf.ir

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.