ترانه‌های عشتار | معرفی کتاب

ترانه‌های عشتار | معرفی کتاب

این پژوهش کوشیده است تا از میان سرایندگان کشورهای مختلف عربی، برجسته‌‏ترین و نامدارترین افرادی که در سرزمین خویش، پرچمدار و پیشاهنگ نوپردازی و نوگرایی و طرح اندیشه‌‏هایی نو یا متفاوت بوده‌‏اند را مورد گزینش و بررسی قرار دهد و در میان آنان نیز شاعران و سرایندگانی را مورد توجه قرار داده که تا کنون در پژوهش‏‌های مرتبط با ادبیات و شعر معاصر عربی حتی در کشورهای عرب‏‌زبان، گاه کمتر مورد توجه قرار گرفته‏‌اند.
شایان یادکرد است که در برگردان متون ادبی در این پژوهش به زبان فارسی، افزون بر معیار قرار دادن متن در زبان مبدأ، نگارندگان کوشیده ‏اند تا ایماژها، استعاره‏ ها، همانندسازی‏ها و خیالپردازی‏های پدیدآور عرب‏زبان در متن اصلی در فرآیند ترجمه، در پیشگاه واژگان و بیان، قربانی و تباه نگردد.
سرایندگانی که زندگی، اندیشه ها و سروده هایشان در این جستار مورد توجه قرار گرفته است عبارتند از:
1- جبران خليل جبران
2- میخائیل نعیمه
3- فدوی طوقان
4- خلیل حاوی
5- جبرا ابراهیم جبرا
6- نازک الملائکة
7- نزار قبّانی
8- بدر شاکر السیّاب
9- عبدالوهّاب البیّاتی
10- لمیعه عباس عماره
11- ادونیس
12- صلاح عبدالصبور
13- احمد عبدالمعطی حجازی
14- امل دنقل
15- محمود درویش
16- حسب الشیخ جعفر
17- فایز خضّور
18- اجود مجبل الخفاجی

کتاب حاضر، با عنوان ترانه‌های عشتار، توسط دکتر بهار صدیقی (استادیار  گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه فردوسی مشهد) و دکتر احمد رضا حیدریان شهری (دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه فردوسی مشهد) در دانشکده اصول الدین قم، بررسی ( 300 صفحه، سال 1399) به چاپ رسیده است.

درخواست بررسی آثار اساتید فرهیخته، و همچنین معرفی کتاب های پژوهشگران، تنها به صورت الکترونیکی، قابلیت ارائه و پیگیری دارد؛ بدین صورت که با کلیک روی ایمیل ذیل یا کپی آن، اثر مورد نظر خود را، ایمیل کنند.

ایمیل جهت ارسال و پیگیری آثار:

conf@ierf.ir

 

دیدگاه(2)

  1. زهرا
    دی 29, 1400 \ب.ظ\30 6:09 ب.ظ

    پی دی اف کتاب رو محبت میکنید

    • روابط عمومی
      بهمن 02, 1400 \ق.ظ\30 9:22 ق.ظ

      با سلام
      کتاب چاپی است

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.