ترفند ایجاد فهرست مطالب خودکار در ورد

ترفند ایجاد فهرست مطالب خودکار در ورد

فهرست مطالب یکی از اصلی‌ترین بخش‌های هر گزارش، کتاب، جزوه، پایان‌نامه و … می‌باشد که در آن عناوین مطالب و شماره صفحه مربوط به هر عنوان نمایش داده می‌شود. در واقع فهرست مطالب به ما کمک می‌کند تا بدون اتلاف وقت و به راحتی به صفحه مطلب مورد نظر مراجعه کنیم. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا با نحوه ساخت فهرست خودکار در نرم‌افزار ورد آشنا شوید.

دو روش برای ساخت فهرست مطالب در ورد وجود دارد:

۱- روش دستی
۲- روش خودکار

اکثر کاربران حرفه‌ای از روش دوم برای ساخت فهرست استفاده می‌کنند، زیرا استفاده از روش دستی برای ساخت فهرست بسیار زمان‌بر است و با توجه به اینکه هر تغییر جدیدی شامل اضافه شدن عنوان جدید یا تغییر شماره صفحه عناوین باید بصورت دستی در فهرست اعمال شود، بنابراین اگر شما از روش دستی استفاده می‌کنید به شما توصیه می‌‌کنیم بجای روش دستی از روش خودکار استفاده کنید که در ادامه به آن پرداخته می‌شود.

ساخت فهرست به صورت خودکار یکی از قابلیت‌های نرم‌افزار ورد می‌باشد. شما با استفاده از این امکان ورد نیازی نخواهید داشت تا مانند روش دستی، خودتان عناوین و شماره صفحه را تایپ کنید، بلکه برنامه ورد این کار را بصورت خودکار برای شما انجام می‌دهد. از مزایای این نوع فهرست نویسی این است که در کمترین زمان و با حداکثر دقت این کار انجام می‌شود.

از آنجایی که در اکثر موارد، عناوینی که در متن وجود دارند باید دارای شماره باشند بنابراین قبل از ساخت فهرست باید تنظیمات مورد نظر برای عنوان‌ها یا تیترها که به آن‌ها Heading گفته می‌شود را انجام داد.

تنظیمات Heading می‌تواند به دو روش انجام شود. روش اول این است که از هدینگ‌های پیش فرض ورد استفاده کنیم و آن‌ها را ویرایش کنیم. این روش یک نقص دارد و آن این است که هدینگ‌های پیش فرض ورد شماره‌گذاری تیترها مانند شماره فصل یا تیتر ۱ و سایر زیرتیترها را انجام نمی‌دهند. بنابراین توصیه ما استفاده از روش دوم است که در ادامه با مراحل آن آشنا می‌شوید.

در ابتدا از تب Home، در قسمت Paragraph، بر روی دکمه Multilevel List (کنار دکمه شماره گذاری خودکار) کلیک کنید.

 

در کادر باز شده، گزینه Define New MultiLevel List را انتخاب کنید.

پنجره زیر باز می‌شود. برای مشاهده تنظیمات بیشتر روی دکمه More کلیک کنید.

تنظیمات زیر را به ترتیب انجام دهید.

از قسمت Click level to modify بر روی ۱ کلیک کنید و از لیست کشویی Link level to style گزینه Heading 1 را انتخاب کنید. در قسمت Enter formatting for number، نوع شماره گذاری برای عناوین را مشخص کنید. در این قسمت برای Heading 1 واژه “فصل” را تایپ کنید و از لیست کشویی Number style for this level بر روی ۱، ۲، ۳…. کلیک کنید.

همچنین می‌توانید با کلیک بر روی دکمه Font، نوع، اندازه و رنگ فونت دلخواه را برای Heading 1 انتخاب کنید.

از قسمت Complex script فونت دلخواه برای متون فارسی و از قسمت Latin Text فونت متون لاتین را انتخاب کنید و بر روی Ok کلیک کنید.

با انجام تنظیمات فوق، هر زمان از تب Home از قسمت Styles بر روی هدینگ مورد نظر مثلا Heading 1 کلیک کنید برای شما یک فصل با شماره­‌گذاری خودکار ایجاد خواهد شد به عنوان مثال برای اولین دفعه که بر روی Heading 1 کلیک کنید واژه “فصل ۱” بطور خودکار تایپ خواهد شد و فقط کافی است شما عنوان فصل را در جلوی آن تایپ کنید و اگر دوباره کلیک کنید واژه “فصل ۲” و به همین ترتیب با هر کلیک، فصل جدید ایجاد خواهد شد.

به همین راحتی می‌توانید فصل‌بندی مطالب را انجام دهید. از این پس، دیگر در مورد فصل­‌بندی مطالبتان هیچ نگرانی نداشته باشید، با انجام توضیحات فوق این مشکل مرتفع می­‌شود.

برای سایر هدینگ‌ها (Heading 2 تا Heading 9) تنظیمات زیر را انجام دهید.

ابتدا از قسمت Click level to modify، بخش یا Level مورد نظر (۲ تا ۹ که به ترتیب برای Heading 2 تا Heading 9 می­‌باشد) را انتخاب کنید و سپس از لیست کشویی Link level to style بر روی Heading مورد نظر (Heading 2 تا Haeding 9) کلیک کرده و در ادامه از قسمت Include level number from به ترتیب بر روی Level1 تا level9 دلخواه کلیک کنید.

به عنوان مثال اگر تنظیمات را برای Heading 2 انجام می‌­دهید، ابتدا از قسمت Click level to modify عدد ۲ را انتخاب کنید، سپس از لیست کشویی Link level to style گزینه Heading 2 را انتخاب کنید و بعد اطلاعات داخل Enter formatting for number را پاک کنید، سپس از قسمت Include level number from بر روی level 1 کلیک کنید. سپس کاراکتر دلخواه (به عنوان مثال کاراکتر -) برای جدا کردن Level ها از یکدیگر را تایپ کنید و از قسمت Number style for this level بر روی ۱، ۲، ۳…. کلیک کنید.

اگر تنظیمات را برای Heading 3 انجام می‌­دهید ابتدا از قسمت Click level to modify عدد ۳ را انتخاب کنید سپس از لیست کشویی Link level to style گزینه Heading 3 را انتخاب کنید و بعد اطلاعات داخل Enter formatting for number را پاک کنید، سپس از قسمت Include level number from بر روی level 1 کلیک کنید. سپس کاراکتر دلخواه (به عنوان مثال کاراکتر -) برای جدا کردن Level ها از یکدیگر را تایپ کنید، سپس از لیست کشویی Include level number from گزینه Level 2 را انتخاب کنید. سپس کاراکتر دلخواه (به عنوان مثال کاراکتر -) برای جدا کردن Level ها از یکدیگر را تایپ کنید و از قسمت Number style for this level بر روی ۱، ۲، ۳…. کلیک کنید. این تنظیمات را برای سایر Heading ها انجام دهید.

توجه: برای اینکه ترتیب شماره‌های تیتر مدنظرتان اشتباه نشود، مراحل را دقیقا مطابق توضیحات فوق انجام دهید.

همچنین می‌توانید با کلیک بر روی دکمه Font، نوع فونت و اندازه و رنگ دلخواه را برای Heading مدنظرتان انتخاب کنید.

در نهایت پس از تنظیمات برای Heading های مختلف بر روی Ok کلیک کنید. با انجام تنظیمات فوق دیگر نگران ایجاد فهرست مطالب نباشید. اگر تنظیمات فوق را انجام دادید و به درستی از Heading ها برای عناوین مطالب استفاده کنید با یک کلیک خواهید توانست فهرست مطالب ایجاد کنید.


– ایجاد فهرست مطالب بصورت خودکار

پس از اینکه عناوین مطالب را با استفاده از Heading های مناسب تنظیم کردید، برای ایجاد فهرست مطالب کافی است مکان نما را در صفحه­‌ای که می‌خواهید فهرست مطالب ایجاد شود قرار دهید و از تب References، در قسمت Table of Contents، بر روی گزینه Table of Contents کلیک کنید.

سپس بر روی گزینه Insert Table of Content کلیک کنید تا پنجره زیر باز شود.

در پنجره Table of Content گزینه های مختلفی وجود دارد. عملکرد هرکدام به ترتیب زیر می‌باشد:

? ناحیه Print Preview

در ابتدای این ناحیه، کادری وجود دارد که پیش نمایشی از فهرستی که ساخته خواهد شد به همراه تغییرات و تنظیمات اعمال شده برای کاربر نمایش داده می‌شود. در پایین این کادر گزینه‌های زیر وجود دارد:

Show page numbers: این گزینه بصورت  پیش فرض در حالت تیکدار قرار دارد. تیک‌دار کردن آن موجب می‌شود در فهرستی که ساخته خواهد شد، شماره صفحات نیز درج شود و در صورت حذف تیک این گزینه، فهرست مطالب، بدون شماره صفحات آن‌ها ساخته می‌شود.

Right align page numbers: این گزینه بصورت  پیش فرض در حالت تیکدار قرار دارد. تیکدار بودن آن باعت ایجاد خط راهنما بین عنوان مطالب و شمارگان صفحه (جداکردن آن‌ها از یکدیگر) خواهد شد. در حالتی که تیک این گزینه برداشته شود شماره صفحات هر تیتر در سمت راست آن درج خواهند شد (مشابه کادر سمت راست).

Tab Leader: با کلیک بر روی فلش کوچک کناری این گزینه می‌توانید نوع خط راهنما (نقطه‌چین، خط‌چین و خط ممتد) بین شماره صفحات و عناوین را تغییر دهید. اگر از گزینه (None) استفاده کنید خط راهنمایی نمایش داده نمی‌شود.

? ناحیه Web Preview

در این ناحیه نیز همانند ناحیه Print Preview، کادری تعبیه شده است که پیش نمایشی از فهرستی که برای  صفحات وب ساخته خواهد شد به همراه تغییرات و تنظیمات اعمال شده در این پنجره برای کاربر نمایش داده می‌شود. همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید محل قرار گیری این کادر زیر نام ناحیه میباشد.

Use hyperlink instead of page numbers: تیک‌دار بودن این گزینه باعث لینک‌گذاری بر روی فهرست ساخته شده برای صفحات وب خواهد شد و در صورتی‌که تیک این گزینه را حذف نمایید، لینک‌های موجود بر روی فهرست حذف خواهند شد و تنها فهرست ساخته می‌شود.

 ? ناحیه General

Formats: با کلیک بر روی فلش کناری این گزینه به فرمت‌های نوشتاری بیشتری برای فهرست دسترسی پیدا خواهید کرد و با کلیک بر روی فرمت‌های مختلف می‌توانید سبک مورد نیاز برای فهرست سازی را انتخاب نمایید.

Show levels: بطور پیش­فرض مقدار این گزینه برابر ۳ است. این بدین معناست که تا سه سطح (Level) در فهرست مطالب نشان داده خواهد شد اگر تعداد Heading های مورد استفاده شما بیشتر از ۳ است (مثلا ۵)، چنانچه بخواهید در فهرست نمایش داده شوند باید بجای عدد ۳، عدد ۵ درج کنید. البته حداکثر می‌توانید تا مقدار ۹ یعنی Heading 1 تا Heading 9 را در فهرست مطالب نمایش دهید.

 

اگر می­‌خواهید نوع، اندازه و رنگ فونت استفاده شده در فهرست مطالب را تغییر دهید کافی است بر روی دکمه Modify کلیک کنید.

سپس برای انجام تغییرات برای هر هدینگ، TOC 1 تا TOC 9 را بصورت یک به یک انتخاب و بر روی Modify کلیک کنید.

سپس برای TOC انتخاب شده، نوع، اندازه و رنگ فونت دلخواهتان را تغییر دهید.

به همین سادگی فهرست مطالب شما ایجاد شد. اگر هر گونه تغییری در مطالب و یا عناوین دادید، برای بروز شدن فهرست مطالب کافی است روی فهرست کلیک کنید و کلید F9 را فشار دهید تا فهرست بروز شود.

اگر می­‌خواهید فقط شماره صفحات در فهرست مطالب بروز شود گزینه Update page numbers only را انتخاب و بر روی Ok کلیک کنید، اگر می‌خواهید کل فهرست مطالب بروز شود گزینه Update entire table را انتخاب و بر روی Ok کلیک کنید.

منبع: پی‌سی ترفند

دیدگاه(30)

  1. رضا
    اسفند 20, 1399 \ق.ظ\30 10:32 ق.ظ

    با تشکر از توضیحالتتون
    بسیار مفید و کاربردی

    • روابط عمومی
      اسفند 20, 1399 \ب.ظ\30 9:39 ب.ظ

      با سلام
      سپاس

  2. آوا
    خرداد 02, 1400 \ق.ظ\31 0:31 ق.ظ

    با سلام شماره جدول ها و شکل ها رو چه طور درست کنیم؟

    • روابط عمومی
      خرداد 05, 1400 \ب.ظ\31 2:50 ب.ظ

      با سلام. در همین مطلب ذکر شده

  3. ابوالفضل
    شهریور 07, 1400 \ب.ظ\31 11:03 ب.ظ

    با سلام، بنده میخواهم برای اشکال و جداول درون ورد شماره بندی به گونه ای باشد که شماره اول مربوط به همان فصلی باشد که شکل و جدول در آن قرار دارد.. شماره بندی را بر اساس heading هم فعال میکنم اما خطای زیر رو میده:
    there is no chapter number…
    باید چیکار کنم؟

    • روابط عمومی
      شهریور 08, 1400 \ب.ظ\31 1:54 ب.ظ

      با سلام
      فایل جهت بررسی ارسال شود
      این ارور زمانی رخ می دهد که فهرست، عناوین شما را پیدا نمی کند
      یا تغییر کرده یا حذف کردید

  4. سارا
    شهریور 10, 1400 \ق.ظ\31 11:38 ق.ظ

    خدا خیرتون بده
    خیلی عالی بود
    سپاس از شما

    • روابط عمومی
      شهریور 15, 1400 \ب.ظ\31 1:33 ب.ظ

      سپاس

  5. شرافت
    شهریور 14, 1400 \ب.ظ\31 8:04 ب.ظ

    عاااااااااالی و کاربردی بود

    • روابط عمومی
      شهریور 15, 1400 \ب.ظ\31 1:31 ب.ظ

      سپاس

  6. مهدی
    شهریور 23, 1400 \ق.ظ\31 11:49 ق.ظ

    با سلام بسیار عالی و کاربردی

    • روابط عمومی
      مهر 05, 1400 \ق.ظ\30 9:02 ق.ظ

      با سلام. سپاس

  7. نیما
    آبان 30, 1400 \ق.ظ\30 2:00 ق.ظ

    سلام، خسته نباشین.
    بنده در قسمت هدینگ 1، که شامل: فصل1 و فصل 2 الی اخر اینها رو در این قسمت قرار می دهم؟
    و عناوین اصلی رو در هدینگ دو و عناوین فرعی رو در هدینگ سه؟ نمیدونم دقیقا باید چیکار کنم. لطفا راهنماییک می کنین.

    • روابط عمومی
      آبان 30, 1400 \ب.ظ\30 6:03 ب.ظ

      با سلام
      تیترهای مربوط به هر هدینگ در داخل متن، متناسب با توضیحات سایت انجام شود
      و سپس فهرست در مکان مشخص، فراخوانی شود
      اگر مشکلی در موارد دارید فایل جهت بررسی ارسال شود

  8. پيمان كريمي نيا
    فروردین 16, 1401 \ق.ظ\31 8:11 ق.ظ

    لطفا با بنده تماس بگيريد
    ٠٩١٢٥٨٤٢٦٩٠

    • روابط عمومی
      فروردین 26, 1401 \ق.ظ\31 11:35 ق.ظ

      با سلام سوالها در مطالب مربوطه پرسیده شود
      برای سفارش انجام کار، نوع کار به ایمیل، ارسال شود کارشناسان از طریق ایمیل با شما مکاتبه می کنند
      conf@ierf.ir

  9. علی
    شهریور 02, 1401 \ق.ظ\31 4:56 ق.ظ

    سلام با تنظیمات فوق هدینگ ۱ و ۲ درست شد ولی هدینگ سه فقط ۱-1-1- ثبت میشه

    • روابط عمومی
      شهریور 05, 1401 \ب.ظ\31 10:57 ب.ظ

      با سلام. چوت هدینگ را ویرایش کردید هرجا می زنید به همین صورت می زند
      ویرایش هدینگ را حذف کنید

  10. سونیا
    شهریور 06, 1401 \ب.ظ\31 5:24 ب.ظ

    خیلی ممنون واقعا کاربردی بود

    • روابط عمومی
      شهریور 07, 1401 \ب.ظ\31 7:10 ب.ظ

      سپاس

  11. رهنما
    شهریور 31, 1401 \ق.ظ\31 9:05 ق.ظ

    سلام
    چگونه میتونم بنویسم فصل اول و عدد بعد از اون که ۱و۲و۳ هست در کنار فصل اول یا دوم و… نوشته نشود؟

    • روابط عمومی
      مهر 01, 1401 \ق.ظ\30 10:33 ق.ظ

      با سلام. به صورت عادی، شماره فصل نوشته نمی شود
      وای اشکال به این خاطر پیش آمده که در تنظیمات تغییر ایجاد کردید.
      تنظیماتی که ایجاد کردید را حذف کنید
      در صورت عدم رفع مشکل، فایل را ارسال کنید

  12. زهرا
    مهر 13, 1401 \ب.ظ\30 11:55 ب.ظ

    با سلام و خسته نباشید. من برای فصل یک مطابق مطالبی که زحمت کشیدی و توضیح دادید شماره گذاری کردم ولی به فصل دوم رسیدم باید شماره ها به صورت 2-1 تغییر کنه و فصل سوم 3-1 و …. الان نمیدونم باید چطور هیدینگ براش تعریف کنم. همه رو ادامه فصل یک میزنه. لطفا راهنمایی کنید. با تشکر از مطالب بسیار خوب شما

    • روابط عمومی
      مهر 15, 1401 \ق.ظ\30 11:53 ق.ظ

      با سلام و احترام
      این نکته در مطلب ما، و همچنین پرسش و پاسخهای کاربران، اشاره شده است
      دلیل این مشکل، ویرایش هدینگها هست از اینرو به صورت اتومات در همه فصلها، فصل اول درج می شود
      ویرایش هدینگها را حذف کرده یا حتی، فایل جدیدی را باز کنید و همه هدینگها را مجدد، با توضیحات سایت، ادامه دهید

  13. لاله
    مهر 24, 1401 \ب.ظ\30 8:00 ب.ظ

    با سلام.
    در شیوه تدوین پایان نامه گفته که اسم فصل بعد از عنوان در خط جداگانه بیاد مثلا (فصل اول: کلیات) کلیات در خط زیر فصل اول باید باشه.
    ولی در فهرست باید در کنار هم مثل نوشته پرانتز ذکر بشه. این چه طور امکان داره؟
    وقتی فهرست اتوماتیک رو میزنم مثل داخل متن فصل اول و کلیات رو دو عنوان جدا زیر هم میاره

    • روابط عمومی
      مهر 27, 1401 \ب.ظ\30 10:33 ب.ظ

      با سلام
      دو راه حل دارد
      1-خط کش ورد را کوچک کنید تا تنها عنوان فصل در آن قرار گیرد. با این کار واژه بعدی در سطر بعدی قرار می گیرد
      2-به صورت عادی تایپ کنید و سپس در فهرست، این موارد را به صورت دستی ویرایش کنید

  14. عاطی
    دی 06, 1401 \ب.ظ\30 4:26 ب.ظ

    سلام‌
    ممنون از توضیحاتتون بنده تمامی مراحل رو طی کردم منتها برای قسمت فهرست که میزنم و همچنین نوشته های زیر عکس و فهرست عکس ها میخوام که اعداد ار راست به چپ باشه…
    یعنی هدینگ ها که از راست به چپ تنظیم کردم همونطوری توی فهرست نشون بده…
    برای من هدینگ ها درسته
    ۱-۱-۱
    ۲-۱-۱
    از راست به چپه ولی برای فهرست عوض میشه جاهاشون…
    لطفا راهنماییم کنید برای فهرست چیکار کنم ترتیب اعداد رو همونطوری از راست به چپ نشون بده؟؟؟

    • روابط عمومی
      دی 06, 1401 \ب.ظ\30 7:29 ب.ظ

      با سلام
      احتمالا اعداد شما در هدینگ اتومات می خورد
      از حالت اتومات خارج کنید
      فایل را جهت بررسی ارسال کنید

  15. م
    شهریور 14, 1402 \ب.ظ\31 5:17 ب.ظ

    عالی

    • روابط عمومی
      شهریور 20, 1402 \ب.ظ\31 4:38 ب.ظ

      سپاس

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.