روش بازگشت به فهرست از درون متن

روش بازگشت به فهرست از درون متن

اگر چنانچه روش ایجاد فهرست خودکار مطالب را در سایت بنیان الکترونیکی پژوهش دنبال کرده باشید در این مرحله به معرفی دو قابلیت دیگر فهرست خودکار می پردازیم. در نرم‌افزار ورد با نگهداشتن کلیدهای ترکیبی Ctrl و -بصورت همزمان- کلیک بر روی هر یک از عناوین فهرست، می‌توانید به صفحه و تیتر مورد نظر در فایل ورد بروید. اما سوال اینجاست، برای بازگشت از تیتر داخل متن، به فهرست مطالب چکار باید کرد؟ برای آشنایی با چگونگی انجام اینکار در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

روش‌های مختلفی برای بازگشت به فهرست مطالب وجود دارد:

روش اول: میانبر Ctrl+Home

اگر فهرست در صفحات ابتدایی فایل ورد باشد با فشردن کلیدهای Ctrl+Home می‌توان به اولین صفحه بازگشت و سپس به صفحه فهرست رفت. این ساده ترین و متداول ترین روش در بین کاربران می باشد.

روش دوم: با استفاده از قابلیت Navigation Pane

در محیط ورد با مراجعه به تب View و زیر تب Show، در نسخه‌های ۲۰۱۰ به بعد ورد گزینه Navigation Pane را تیک بزنید یا از شُرتکات Ctrl+F استفاده کنید و سپس مطابق شکل زیر تب اول یعنی تب Headings را انتخاب کنید. در ورد ۲۰۰۷ از مسیر View > Show/Hide، گزینه Document map را تیک بزنید. قابلیت Document map مشابه Navigation Pane عمل می‌کند.

اگر برای عنوان فهرست‌ها هدینگ تعریف کرده باشید، در لیست هدینگ‌ها سمت چپ، ظاهر می‌شود که با کلیک روی آن می‌توانید به صفحه فهرست بروید.

روش سوم: بازگشت مستقیم به عنوان کلیک شده در فهرست (بهترین و سریع‌ترین روش)

اگر کلیدهای Alt و جهت چپ (Alt+Left Arrow) را همزمان بفشارید برخلاف روش قبل که به ابتدای فهرست منتقل می‌شدید در این حالت مکان نمای ماوس دقیقا به عنوانی که در فهرست با نگه داشتن کلید Ctrl روی آن کلیک کرده‌اید برمی‌گردد. در واقع این روش بهترین و سریع‌ترین روش بازگشت به فهرست می‌باشد. اگر می‌خواهید از یک دکمه برای اینکار استفاده کنید مراحل زیر را انجام دهید:

در ورد ۲۰۰۷: روی دکمه آفیس در سمت چپ بالا کلیک کنید و از منوی باز شده، روی دکمه‌ی Word Options کلیک نمایید.

در ورد ۲۰۱۰ به بعد: روی تب File کلیک کنید، و از منوی سمت چپ، روی دکمه‌ی Options کلیک نمایید.

پس از اینکار پنجره Word Options مطابق شکل زیر باز می‌شود. در سمت چپ این پنجره روی گزینه Customize(ورد ۲۰۰۷) یاQuick Access Toolbar (ورد ۲۰۱۰ به بعد) کلیک کنید. در سمت راست از لیست کشویی Choose Commands From گزینه All Commands را انتخاب کنید. در لیست دستورها و دکمه‌ها بدنبال دکمه Back بگردید. پس از پیدا کردن و انتخاب آن، روی دکمه Add کلیک کنید تا دکمه Back به نوار ابزار بالای ورد اضافه شود.

مطابق تصاویر زیر این دکمه در حالت عادی (سمت چپ تصاویر) به رنگ خاکستری و غیرفعال است. اما پس از نگه داشتن کلید Ctrl و کلیک روی یکی از عنوان‌های درون فهرست، رنگ این دکمه سبز یا آبی و فعال می‌شود (سمت راست تصاویر). پس از کلیک روی این دکمه دوباره به فهرست برمی‌گردید.

دیدگاه(11)

  1. شکاری
    شهریور 14, 1399 \ق.ظ\31 10:43 ق.ظ

    عال بود دستتون درد نکند

    • روابط عمومی
      شهریور 15, 1399 \ق.ظ\31 5:56 ق.ظ

      با سلام و سپاس

  2. محمد
    آبان 28, 1399 \ب.ظ\30 8:27 ب.ظ

    درود بر شما

  3. حسنا
    مرداد 06, 1401 \ب.ظ\31 12:30 ب.ظ

    سلام توضیحات عالی بود ممنونم ازتون 🌼

    • روابط عمومی
      مرداد 08, 1401 \ق.ظ\31 10:38 ق.ظ

      سلام. سپاس

  4. آزاده
    مرداد 16, 1401 \ق.ظ\31 9:46 ق.ظ

    بسیار عالی و سپاس از شما

    • روابط عمومی
      مرداد 17, 1401 \ب.ظ\31 9:37 ب.ظ

      با سلام. سپاس

  5. الهام
    فروردین 13, 1402 \ب.ظ\31 4:13 ب.ظ

    ممنون عالی بود

    • روابط عمومی
      فروردین 18, 1402 \ق.ظ\31 9:57 ق.ظ

      سپاس

  6. سامان
    اردیبهشت 25, 1402 \ق.ظ\31 10:47 ق.ظ

    خیلی عالی

    • روابط عمومی
      اردیبهشت 27, 1402 \ق.ظ\31 6:20 ق.ظ

      سپاس

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.