دو ترفند رایت CD یا DVD توسط خود ویندوز

دو ترفند رایت CD یا DVD توسط خود ویندوز

رایت کردن اطلاعات بر روی یک CD یا DVD (یا همان Burn یک CD) یکی از اولین مهارت‌هایی است که در کار با کامپیوتر باید بدانید چون به هر حال، نیاز پیدا می‌کنید که اطلاعات را از کامپیوترتان به جای دیگری منتقل کنید. مثلاً ممکن است بخواهید تکالیف دانشگاهی خود را به استاد تحویل دهید و …

برای رایت کردن اطلاعات روی دیسک، نرم افزارهای مختلفی وجود دارد مثل Nero ، Alcohol و … اما جالب است بدانید که خود ویندوز این امکان را فراهم کرده است که بدون نیاز به هر نرم‌افزاری، اطلاعاتتان را بر روی دیسک‌ها رایت کنید.

این امکان هم در ویندوز XP و هم در ویستا و ویندوز 7 وجود دارد که گروه نرم افزاری به دو روش خدمتتان ارائه می دهد.

روش اول:

مراحل کار، بسیار بسیار ساده است:
1- ابتدا یک CD یا DVD خام داخل درایو رایتر خود قرار دهید.

2- به مسیری بروید که فایل مورد نظرتان قرار دارد. مثلاً می‌خواهید فایل homework.doc را که داخل درایو F است روی سی.دی رایت کنید. پس به درایو F بروید.

3- روی فایل مورد نظرتان کلیک راست کنید و Copy را انتخاب کنید.

4- از داخل My Computer روی درایو رایتر خود دابل کلیک کنید تا وارد درایو رایتر شوید. (اگر ابتدا نامی برای سی‌دی درخواست کرد، یک نام مرتبط با اطلاعاتتان درج کنید و Next را کلیک کنید)

5- در فضایی خالی از محیط درایو، کلیک راست کنید و گزینه Paste را انتخاب کنید. خواهید دید که یک کپی کم‌رنگ از اطلاعات در درایو رایتر دیده می‌شود و آماده رایت روی دیسک است. (هنوز چیزی روی دیسک رایت نشده. فکر نکنید کار تمام شده، دیکس را دربیاورید و بروید، بعد ببینید هیچی داخلش نیست!!!) [به تصویر زیر دقت کنید]

 6- تمام فایل‌ها و اطلاعاتی که نیاز دارید را به همین طریق روی درایو رایتر خود کپی کنید. اگر بعضی‌ها نیاز به حذف داشتند، به سادگی انتخابشان کنید و کلید Delete را بزنید.

7- در نهایت، در پانل سمت چپ، روی گزینه Write these file on Disc یا در ویستا، دکمه Burn to Disc را کلیک کنید.

8- یک پنجره باز می‌شود و از شما می‌خواهد یک نام برای سی‌دی‌ای که قرار است رایت شود انتخاب کنید. این کار را انجام دهید و Nextهای متوالی را انتخاب کنید تا اطلاعاتتان روی دیسک رایت شود. اگر از گزینه‌ها سر در نمی‌آورید، فقط Next کنید، کار خاصی لازم نیست انجام دهید.

بعد از چند لحظه اطلاعاتتان روی دیسک رایت شده است.

 

روش دوم:

برای شروع رایت کردن (ذخیره سازی) اطلاعات، ابتدا CD یا DVD خام مورد نظر را درون دستگاه Writer خود قرار دهید.

سپس صبر کنید تا دیسک لود شده و پنجره مربوط به AutoPlay ویندوز بالا بیاید.

سپس گزینه Burn files to disk را انتخاب کنید.

یک راه دیگر برای این کار وجود دارد، بعد از اینکه CD یا DVD خام مورد نظر را درون دستگاه writer سیستم خود قرار دادید، بر روی آیکون نمایش داده شده دیسک در Computer ویندوز ،  2 بار کلیک کنید تا پنجره Burn a disc نمایش داده شود.

در قسمت Disk Title میتوانید عنوانی برای دیسک رایت شده خود انتخاب کنید.

با انتخاب گزینه Like a USB Flash Drive  بعد از اینکه شما فایل ها را رایت کردید میتوانید اقدام به حذف یا اضافه کردن فایل و رایت مجدد بر روی دیسک نمایید. توجه داشته باشید که با حذف یک فایل از دیسک رایت شده فضای اشغال شده آن فایل باقی مانده و حذف نمیشود!

با انخاب گزینه Write a CD/DVD Player بعد از رایت اطلاعات بر روی دیسک ، شما نمیتوانید فایل های جدیدی را بر روی cd یا dvd مورد نظر اضافه کنید. ( این راه برای ذخیره سازی اطلاعات پیشنهاد میشود)

حالا بعد از انتخاب گزینه مورد نظر خود بر روی دکمه Next کلیک کنید.

توجه:

اگر شما گزینه Like a USB Flash Drive را انتخاب کرده باشید، با کپی کردن فایل ها به درایوی که در آن دیسک خام وجود دارد  یا با دراگ کردن فایل ها به این درایو (دیسک خام)، فایل های مورد نظر شما به طور خودکار بر روی دیسک رایت میشود.

ولی اگر شما گزینه Write a CD/DVD Player را انتخاب کرده باشید، با کپی کردن فایل ها و یا دراگ کردن فایل ها به این محل فایل ها به طور خودکار رایت نشده و امکان ویرایش اطلاعات و تکمیل آن وجود دارد. حالا بر روی گزینه  Burn To Disc بالایی پنجره کلیک کنید.

پس از کلیک بر روی این گزینه، پنجره Burn To Disc نمایش داده میشود.

در کادر گزینه Disk Title  این پنجره شما میتوانید برای دیسک خود عنوانی را در نظر بگیرید.

با کلیک بر روی گزینه Recording Speed میتوانید سرعت رایت اطلاعات بر روی دیسک را مشخص کنید. توجه داشته باشید، هر چه سرعت را کمتر در نظر بگیرید اطلاعات بهتر رایت شده و در نتیجه بر روی تمامی دستگاه های قدیمی و جدید قابل اجرا میشود!

اگر چک باکس کناری گزینه Close The Wizard After The File Have Been Burned را انتخاب کنید، بعد از اینکه عملیات رایت اطلاعات شما بر روی دیسک به اتمام برسد، دیسک مورد نظر از دستگاه خارج میشود.

در نهایت برای تایید و رایت اطلاعات مورد نظر بر روی گزینه Next کلیک کنید.

در این لحظه مشاهده میکنید که اطلاعات بر روی دیسک مورد نظر شما شروع به رایت شدن میکنند.

در اینجا کار ما با رایت CD یا DVD به وسیله ویندوز 7 به پایان رسید.

نکته تاچ نیوز: اگر قصد شما از رایت CD و DVD پخش کردن در دستگاه های پلیر میباشد حتما از نرم افزارهای پیشرفته ای مثل Nero برای این کار استفاده کنید.

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.