چگونه دایره لغات خود را در زبان دوم را بالا ببریم؟

چگونه دایره لغات خود را در زبان دوم را بالا ببریم؟

بنا به درخواست دوستان و سوالات مکرر در مورد نحوه یادگیری زبان دوم تصمیم گرفتم یک راه ارتباطی خوب ایجاد کنیم که همه دوستان بتوانند بهره لازم را ببرند.
1.هرگز یک کلمه را به تنهایی یاد نگیرید. گروهی از کلمات را یاد بگیرید. یادگیری خوشه ای به شما کمک می کند تا بدانید که هر کلمه را با چه زنجیره ای کلمات همراه کنید. در واقع، وقتی یک عبارت را به جای یک کلمه به خاطر می سپارید، قطعا شما می دانید که آن را چطور در یک جمله یا بند پیاده کنید.
2.درست است که یادگیری کلمات خیلی مهم است و توجه بسیاری از زبان آموزان را به خود جلب کرده است. اما، اگر یک راه برای یادگیری واژگان زبان دوم (انگلیسی، فرانسه، عربی و غیره) وجود داشته باشد، آین است که در حقیقت هیچ راهی وجود ندارد مگر آن که دسته ای از کلمات مرتبط با هم را یاد بگیریم.
3. برای برخی از زبان آموزان استفاده از فلش کارت های آموزش واژگان بسیار کارآمد است و برعکس برای برخی دیگر خسته کننده است. عده ای دیگر استفاده از نرم افزارهای آموزش لغات را تاثیر گذار می دانند. یک روش بسیار خوب و کارآمد نوشتن خاطرات یا داستان های کوتاه است حتی اگر در مراحل اولیه یادگیری هستیم به این صورت که جملات ساده با زمانهای حال ساده و یا گذشته ساده بسازیم.

4. ما هرگز با دیگران صرفا با استفاده از کلمات ارتباط برقرار نمی کنیم، ارتباط های ما با عبارتها و جملات صورت می گیرد. یکی از بهترین راه ها برای یادگیری لغات، خواندن متن هاست از قبیل داستانهای کوتاه، روزنامه و مجلات و متن ها. مادامیکه یک کلمه جدید را در متن می بینید به جای تمرکز بر آن کلمه دقت کنید و به دنبال همراهان آن کلمه در جمله باشید. دقت کنید که آیا ان متن رسمی است یا غیر رسمی، نوشتاری است یا گفتاری، آیا آن کلمه برای یک موضوع خاص بکار رفته است؟ ویژگی های خاص آن واژه را در دیکشنری های زبان دوم به زبان دوم (مثلا انگلیسی به انگلیسی) بیابید. نکته قابل توجه این است که هرگز دیکشنری زبان دوم به زبان اول (مثلا انگلیسی به فارسی) هرگز به شما کمک نخواهد کرد. استفاده از دیکشنری زبان دوم به زبان دوم متعاقبا شرح می دهیم.

5. دقت کنید آیا آن واژه برای یک موضوع خاص بکار رفته است یا شما قبلا آن را در حیطه های دیگر هم دیده اید. مثلا کلمه فرسودگی در زبان انگلیسی معادل های زیادی دارد. برای فرسودگی جسمی، فرسوگی روحی و فرسودگی ابنیه و خاک هر کدام واژه خاصی وجود دارد.

6. اگر کلمه ای جدید را به کرات در متن دیدید، هرگز خواندن متن را رها نکید. متوجه خواهید شد که معنای واژه جدید را با توجه به مفهوم کلی متن را دریافته اید.

7. اگر در کلاس و دوره های یادگیری زبان دوم شرکت می کنید، هرگز به یک سوال با بله و خیر جواب ندهید. سعی کنید جواب خود را گسترده کنید.

8. کلید اصلی یادگیری لغت این است که با کلمات جدید درگیر شوید. وقتی فکرتان را درگیر یک کلمه می کنید، قطعا شما راه را هموار می کنید تا مغزتان آن کلمه را در یک بند قرار بدهد و یا حتی آن را تصور کند. اکنون مغز شما چیزی دارد که به آن چنگ بزند و آن را به خاطر بسپارد

9. بیرون بروید و با دوستان خود به زبان دوم صجبت کنید حتی اگر زمان کافی برای برقراری ارتباط ندارید این روش را رها نکنید. با کلماتی که می دانید پیامک بفرستید. اگر می خواهید از دوست یا همکار خود بپرسید که در دانشگاه حضور دارد یا نه، خوب با اندک واژه ای که می دانید سوال خود را طرح کنید؟ اگر سوال خود را اینگونه بنویسید

University?

شما هیچ وقت فراموش نمی کنید که دانشگاه مانند کلمه شهر نوشته نمی شود. این دو را به راحتی به خاطر می سپارید

University/city

10. با شنیدن موسیقی، تماشای فیلم، کارتن و انیمیشن و خبر یادگیری خود را به روز کنید. در کارتن، انیمیشن و خبر اکثرا از زبان استاندارد استفاده می شود.

11. زبان مقصد (زبان دوم) را با زندگی روزمره خود مرتبط سازید. برای مثال لیست خرید خود را با زبان مقصد بنویسید. لیست کارهایی را که باید انجام دهید را به زبان دوم بنویسید حتی با یک کلمه یا عبارت. وقتی می خواهید چیزی را بخرید ولی معادل آن را در زبان دوم نمی دانید، آن لغت را جستجو کنید . مطمین باشید ک فراموش نخواهید کرد زیرا این یک فرآیند پایان ناپذیر است.

12. برای یادگیری لغات هرگز خود را کتاب به دست در اتاق محبوس نکید. مگر غیر از این است که همه ما زبان مادری را با شنیدن یاد گرفته ایم. مراحل یادگیری زبان دوم دقیقا همان مراحلی است که در زبان اول (زبان مادری) طی می کنیم. از مهارت شنیدن به مهارت گفتن و از مهارت خواندن به مهارت نوشتن گام برداشته ایم.

13. هرگز از اشتباه سخن گفتن یا نوشتن نترسید.

14. کتاب داستان کودکان را (به زبان دوم) در دست بگیرید.

15. به موضوعاتی که علاقمند هستید بها بدهید و از به خاطر سپاری کلماتی که علاقمند به آنها نیستید خود داری کنید

 

نوشته شده توسط آقا/ خانم: هاشمی. کارشناسی ارشد حقوق بین الملل

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.