پیشینه پژوهش | چرا، چگونه و کجا ؟

پیشینه پژوهش | چرا، چگونه و کجا ؟

يکی از بخش‏های مهم پژوهش، بخش مربوط به پيشينه پژوهش –که در مطالب پیشین به صورت مختصر به آن اشاره شد– است؛ مطالعه منابع یا جستجو در پیشینه پژوهش، به پژوهشگر کمک می کند تا نگرش کامل و جامعی نسبت به جنبه‏ های مختلف موضوع پژوهش پيدا کند. مطالعه منابع، بايد هم از منابعی باشد که به طور مستقيم، در رابطه با موضوع پژوهش می‏ باشند و هم از منابعی باشند که به صورت غيرمستقيم با آن موضوع، ارتباط دارند.

پیشینه پژوهش | چرا:

هدف از ارائه بخش پيشينه تحقيق، را می توان مواردی همچون: برقراري ارتباط منطقی ميان پژوهش‏های قبلی با پژوهش حاضر؛ آشنایی با روش‏های تحقيق مورد استفاده در پژوهش‏های گذشته؛ یافتن منابع اطلاعات مرتبط با پژوهش کنونی؛ اجتناب از بيان مطالب، به طور مجرد و بدون رابطه با يکديگر و یا ارائه پژوهشی تکراری، ترسیم کرد.

پیشینه پژوهش | چگونه:

همانگونه که در مطالب پیشین در سلسله مطالب نگارش علمی مقاله، به آن اشاره گشت: پیشینه پژوهش کوتاه باشد و صرفاً نتایج مطالعات کاملاً مرتبط و اصلی در چند پژوهش علمی، به گونه انتقادی بازنگری شود ذکر این نکته ضروری است که منظور از بررسی ادبیات پژوهش نقل آن نیست، بلکه یک تقسیم بندی منسجم، و بازنگری انتقادی است که ازخلال این بازنگری مسأله پژوهشی تصریح می‌شود. به عنوان مثال پیشینه را می توان به دو دسته توصیفی و تبیینی تقسیم کرد، یا پیشینه هایی که حاصل تحقیق در داخل جامعه آماری مورد نظر پژوهشگر است و پیشینه های مربوط به سایر جوامع آماری. پیشینه روشی و موضوعی نیز دسته بندی دیگری از پیشینه محسوب می شود. در ادامه در تجزیه و تحلیل و جمع بندی محقق ضمن بررسی واگرایی و همگرایی تحقیقات انجام شده و نیز بررسی نقاط قوت و ضعف آنها، باید به مهمترین پاسخهایی که طی بررسی پیشینه برای سوالات و فرضیات تحقیق خودش فراهم کرده است اشاره کند و تفاوتها و مزیّتهای تحقیق خود را در مقایسه با آن تحقیقات به صورت مستدل بیان نماید.

پیشینه پژوهش | کجا:

بسیاری از پایگاه های منابع و مدارک علمی هستند که می توانند در یافتن پیشینه پژوهش، مفید باشند. هر کدام از این پایگاه ها داده های مشخصی را در اختیار پژوهشگر می گذارند مثلا برخی از پایگاه ها از جمله ایران داک، به پایان نامه هایی که تا الان کار شده، با ذکر مشخصات عنوان، مولف، دانشگاه، سال دفاع، و… اشاره می کند. از دیگر پایگاه ها جهت جستجوی مقالات مجلات علمی پژوهشی خارجی یا داخلی می توان به پایگاه هایی همچون اسکاپوس، تامسون رویترز، کراس رف، سیویلیکا، نورمگز، مگیران، پایگاه SID، پرتال مطالعات علوم انسانی، و… اشاره کرد. همچنین جهت جستجوی مخزن کتابهای کتابخانه ها، پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران به عنوان یک پایگاه مفید، نزدیکترین کتابخانه، جهت استفاده از کتاب مورد نظر را در اختیار شما پژوهشگر محترم می گذارد.

دیدگاه(2)

  1. سمیه سلیمانی
    اسفند 12, 1401 \ق.ظ\29 11:40 ق.ظ

    بنظر شما اگر یک پژوهشگر داده های پژوهش قبلی را به شکلی جدید تحلیل و ارائه نماید کار وی پژوهش محسوب میشود؟

    • روابط عمومی
      اسفند 12, 1401 \ب.ظ\29 9:13 ب.ظ

      با سلام با ذکر آن پژوهش قبلی و متمایز بودن پژوهش شما، پژوهش جدید محسوب می شود

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.