مهارت ساده تایپ و ویراستاری متن

مهارت ساده تایپ و ویراستاری متن

تایپ در نرم افزار ورد اگر چه به نظر ساده و فقط فشردن کاراکترهای موجود روی صفحه کلید به نظر می‌رسد، ولی برای تایپ فارسی صحیح در این نرم‌‍‌‌‌افزار بایستی نکاتی ساده رعایت شود. این نکات اغلب به قوانین بین‌المللی نقطه‌گذاری برمی‌گردد که اغلب کاربران ایرانی و حتی تایپیست‌های حرفه‌ای از آنها غفلت می‌کنند. در این پست سعی شده تا به نکاتی ریز و در عین حال مهم که اکثریت کاربران به آن توجه چندانی نمی‌کنند و بایستی برای تایپ صحیح مدنظر قرار گیرد اشاره شود:

1 – تمامی کلمات را با یک space یا فاصله از هم جدا کنید، حتی اگر به حروف چسبیده ختم نباشد. بدیهی است “و” هم یک کلمه یک حرفی است.

مثال: و در این

2 – برای چسباندن کلمات دو یا چندبخشی به هم از فاصله کوتاه (none-breaking space) استفاده شود. برای این کار بعد از تایپ بخش اول از (Ctrl + (-)) استفاده کرده و مستقیماً به تایپ بخش دوم بپردازید. در صورتی که کلمه دوبخشی را قبلاً تایپ کرده‌اید و قصد تصحیح آن را دارید، می‌توانید در صورتی که به هم نچسبیده اند ابتدا آنها را به هم چسبانده و بعد از (Ctrl + (-)) برای وارد کردن فاصله کوتاه مابین دو بخش استفاده کنید.

مثال: گل‌های / شده‌اند / عکس‌العمل / می‌شود

نکته مهم: در صورتی که در انتهای سطر با اعمال فاصله کوتاه به هایفن hyphen(-) برخورد کردید و بخش اول کلمه دوبخشی، سطر بالا همراه با هایفن در انتها و بخشی در سطر پایین ماند، در ابتدای کلمه بالایی کلیک کرده و از Shift + Enter (و نه Enter) برای انتقال آن به سطر پایین استفاده کنید.

3 – از 2 فاصله (double space) به هیچ وجه استفاده نکنید. بدیهی است چندفاصله هم پذیرفته نخواهد بود. برای تبدیل فاصله‌های بیش از یک به یک فاصله کافی است با زدن Ctrl + H و جایکزینی 2 فاصله با 1 فاصله و تکرار آن تمامی اشتباه‌های موجود در متن را به این شکل برطرف کنید.

4 – قبل از نقطه، ویرگول، دو نقطه، نقطه ویرگول از فاصله استفاده نکنید و حتماً به از آنها در صورتی که به تایپ ادامه می دهید، فاصله در نظر بگیرید.

نکته: در متن آماده‌ای که انواع مختلف اشتباه‌های نقطه‌گذاری وجود دارد با دستورات جایگزینی می‌توان آنها را به شکلی سریع برطرف نمود.

5 – بلافاصله بعد از پرانتز و قلاب از فاصله استفاده نکنید و بیرون آنها حتما یک فاصله لحاظ کنید مگر این که پرانتز یا قلاب بسته به ویرگول و نقطه ختم شود. در این صورت فاصله به بعد از نقطه و ویرگول منتقل می‌شود.

دیدگاه(2)

  1. رضا
    اسفند 05, 1401 \ب.ظ\29 10:16 ب.ظ

    بسیارعالی

    • روابط عمومی
      اسفند 09, 1401 \ق.ظ\29 10:09 ق.ظ

      سپاس

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.